Wat is een CRM systeem?
CRM staat voor customer relationship management, met dit systeem kunnen bedrijven hun klantgegevens up to date houden. CRM systemen worden ontworpen voor bedrijven die hun klantrelaties willen verbeteren. Vaak zijn dit grote bedrijven met veel contacten, op deze manier kunnen de gegevens georganiseerd worden. Bij elk gesprek met een klant slaat het CRM systeem de data op. Ook bij bezoeken aan een klant of mogelijke klant wordt de informatie opgeslagen. Op deze manier kan makkelijk worden nagekeken welk contact er in het verleden met de klant is geweest. Een voorbeeld van CRM is HubSpot, ook dit platform streeft naar betere klantenservice.
Voordelen van een CRM systeem
Een CRM systeem zoals bijvoorbeeld HubSpot is speciaal gemaakt om orde te houden. Bij grote bedrijven is het namelijk lastig om dit te behouden door de grote hoeveelheid klanten die ze vaak hebben. Bij contact met een nieuwe klant wordt een dossier aangemaakt. Dit dossier wordt gedeeld en is zichtbaar voor het relevante deel van de organisatie. Op deze manier kan de klantenservice makkelijk schakelen tussen verschillende klanten. Vervolgens wordt bij elk klantcontact de informatie bijgewerkt. Dit kan gaan om een aankoop, een klacht of een vraag. Het is belangrijk om dit vast te leggen omdat hierdoor makkelijk kan worden teruggekoppeld. Het systeem is cloud based en hierdoor kunnen de dossiers makkelijk worden bijgehouden. De hulp van een HubSpot partner inschakelen is raadzaam.
Wat zou er gebeuren zonder CRM systemen?
Zoals hierboven al benoemd is CRM bedoeld om orde te scheppen in veel data. Zonder CRM gebeurt dit vaak handmatig, bijvoorbeeld gewoon op papier of individueel op een laptop. Het eerste nadeel hiervan is dat gegevens makkelijk zoekraken of worden vergeten. Zo kan een klantafspraak niet doorgaan en dit is slecht voor de relatie. Verder is er geen netwerk aan informatie, op deze manier wordt het lastig om de beste kansen te kiezen. Ook is er minder makkelijk onderling contact bij bijvoorbeeld de klantenservice. En mocht iemand alle informatie meenemen als diegene stopt bij het bedrijf, dan gaat alle informatie verloren.
Er zijn daarnaast veel meer verschillende b2b marketing middelen beschikbaar. Het is interessant om je hier verder in te verdiepen!